Början

Så länge jag kan minnas har jag haft en grop i bröstkorgen. En djup. Jag kan inte komma ihåg att någon någonsin pratade om den, t.ex. när jag var hos doktorn (av annan sjukdomsanledning). Ingen kommentar, ingenting. 

När jag var 14 år och brösten hade växt sig tillräckligt ”stora” (jag är smal), förstod jag, att jag måste uppsöka en läkare som hittade en lösning på mitt problem… eftersom jag har ett asymetriskt trattbröst, sjönk det ena bröstet ner och försvann i gropen.

Efter möten med ett par olika läkare och över två års väntan, fick jag en tid hos plastikkirurgiska avdelningen på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. En silikonprotes opererades in. Efter det såg jag påklädd äntligen normal ut. Strand, badhus och urringat var och är fortfarande svårt, eller inte att tänka på. Jag frågade då, 1989 var det, huruvida det gick att ändra på skelettet, men fick egentligen inget svar på det, förutom att det var silikon som var lösningen.

I somras blev jag förkyld, händer inte ofta, men den här ville inte ge med sig. Jag hade ont i den lungan som har minst plats, i veckor, ja längre, känner fortfarande av det svagt. Ville inte uppsöka en allmänläkare, utan ville hitta en som hade erfarenhet av trattbröst, så jag började leta på nätet…. och fann massor av människor med trattbröst, med tips och erfarenheter av en ganska ny operationsmetod (sen 1998 i Europa..), där man opererar in en eller ett par skenor och därmed ändrar skelettet… NUSS-operation.  Jag var alltså inte ensam med min grop, men jag har förstått att vi är bra på att gömma oss.. Läs mer på Wikipedia om NUSS

De läkare som är absolut mest erfarna inom NUSS i Europa finns i Berlin, och det råkar vara den staden jag bor i sen ett par år tillbaka. Jag hoppas kunna bidra med information om hur det går till att opereras här.

Kommentera

