Dr. Lützenberg, första mötet.

I slutet av september 2010 träffade jag dr. Lützenberg på Charité (Benjamin Franklin). Han är thorax, hjärt-kärlkirurg och överläkare. Han undersökte mig genom att känna på mina revbens elastisitet, trattbröstet var uppenbart, och han sa direkt, att han ville operera. Jag är 38 år, men tydligen inte för gammal. Kvinnor har dessutom oftast mjukare revben (pga möjligheten att vara gravid). Senare har jag även läst om andra, äldre (41, 44 år) som opererats, båda män. 

Jag skickades ner till röntgen för en vanlig röntgenbild av min bröstkorg. Avståndet mellan revbenen som ligger djupast i gropen, och ryggraden visade sig vara 1,5 cm… Jag visste att gropen var djup, men sååå djup! Hoppas kunna lägga upp bilder av en CT-bild vid senare tillfälle.

Dr. Lützenberg påpekade allvaret med mitt tillstånd, något jag kände att jag hela mitt liv försökt förtränga… eftersom jag trodde, att möjligheten att göra något, inte fanns. Varför tänka på hur dåliga förutsättningar min kropp har? Hjärtat har alldeles för lite plats, liksom lungor. Naturligtvis påverkar det mig och min hälsa. Jag väljer att inte prata om hur det känns psykiskt, det bör vara uppenbart att förstå med lite fantasi.

Nedan är en viktig länk med lite information och alla telefonnummer och mailadresser, om någon är intresserade av att komma i kontakt med Dr. Lützenberg på Charité.

Charités hemsida om trattbröst/ funnel chest (på engelska)

 

 

 

2 thoughts on “Dr. Lützenberg, första mötet.

  1. Hej! Jag googlade och hittade din blogg, jag tror nämligen att min snart 15-åriga bror har trattbröst, inte så djup dock men han är ju i puberteten nu så jag är rädd att det blir värre. Vad ska jag göra?

  2. Hej Amira,
    vilken tur din brorsa har som har dig 😀

    I Sverige brukar dom inte vilja operera för tidigt, från 16-17 års ålder brukar dom först göra det. Men eftersom det tar en himla tid att få en operation, är det ju god idé att börja kolla möjligheterna redan nu.

    Först måste man fråga sig, vill han opereras, lider han av att ha en grop..? Det finns ju dom som är alldeles tillfreds med sig själva, trots att dom inte ser ut som Brad Pitt (dåligt exempel kanske… men du vet vad jag menar). Vore ju dumt att få honom osäker på sin kropp i onödan. Men om du vet att han mår dåligt av sitt trattbröst, ska du självklart hjälpa honom till en läkare.

    Först går ni till husläkaren och ber om en remiss till en av dom thoraxkirurger som opererar med NUSS-metoden (se under ”länkar” i bloggen i menyn). Och be om att få en remiss för en CT-röntgen (som i min vinjettbild).
    Dom opererar inte när gropen är för liten. CT-röntgen visar hur djup gropen är, och ett Hallerindex (se min blogg) räknas ut. Sahlgrenska opererar tex. om hallerindex är över 3,6.

    Läs lite på den svenska forumet, där hittar ni en del info om trattbröst, även i min blogg. Men, min operation var lite speciell, dels för att jag är urgammal för en nussoperation, och dels för att jag hade ett silikoninlägg sen tidigare. När man är i din brors ålder, är bröstkorgen mjukare, rehabiliteringen är snabbare, och jag tror att skenan opereras ut ett år tidigare, dvs efter två år, vanligtvis.

    Ju mer du vet, desto mer kan du kräva och förstå. Ibland är det inte lätt att hitta en läkare som ens vet vad ett trattbröst är, än mindre att det går att göra något åt det, och sist men inte minst, vet hur man lider när man har en missbildad bröstkorg.

Kommentera

