Kosmetiskt, eller har jag symtom?

Som jag nämnde tidigare, har jag försökt att inte tänka på hur mitt trattbröst begränsar mig. Nu menar jag fysiskt.

Jag känner ett ständigt tryck över bröstet, som om någon höll mig tillbaka med sin hand. Den silikonprotesen jag fick inopererad när jag var 16 år, bidrar till obehaget och trycket. Protesen är i sig obehaglig. Ibland gör det ont, sticker, hugger, där den sitter. Ändå har jag haft tur, den har inte kapslat in sig, tror jag, hoppas jag, vilket inte är helt ovanligt. 

Det känns då och då som om mina revben har klibbat ihop sig, eller trasslat in sig i varandra.

När jag joggar, tar jag det väldigt lugnt, trots att jag i perioder gör det så regelbundet att min kondition eg. borde vara topp. Om jag inte håller tempot nere, svartnar det för ögonen. Min lungvolym är begränsad, hur mycket, får jag reda på vid nästa undersökning, den 1 november 2010. Mina lungor kan inte bidra min kropp med det syre jag behöver. Jag är ickerökare. Dessutom går jag varje vecka på yoga (många andningsövningar). Jogga och yoga är perfekt för mig, jag tror det har hjälp till att hålla mig någorlunda frisk, trots dåliga förutsättningar.

När jag joggar tar jag det lugnt, men ibland när jag cyklar, har jag bråttom. När pulsen går upp, känns det som om hjärtat ska bryta sig ur bröstkorgen, spränga sig ur. Det gör inte ont, det är bara väldigt påtagligt, att hjärtat vill ha mer plats…

Något jag kom på först efter dr. Lüzenberg påpekat allvaret med att jag har för lite plats för hjärta och lunga, var varför jag aldrig äter mig riktigt mätt, kanske, men ganska troligt… om jag fyller matsäcken, har lungor och hjärta än mindre plats! Detta är något jag verkligen ser fram emot efter (kanske inte direkt efter) operationen, att få lägga på mig några kilon. En tanke kom också, att min kropp håller mig så smal, för att den helt enkelt måste hushålla med syret?! Jag väger 47 kg och är 165 cm. Har aldrig lyckats väga mer.

Sedan sensommaren känner jag en smärta i höger lunga, den som har minst plats. Dr. Lützenberg kunde inte hitta något som visade på en infektion i lunga, eller lungcancer.

Kommentera

