vilka läkare opererar (NUSS) i Berlin?

Jag hittade en sida på tyska om tunnelbröst, http://www.trichterbrustinfo.de/. Där listades en hel del läkare som opererar i bl.a. Tyskland, men det var framförallt två som dök upp i forumet som verkade intressanta.

Den mest erfarna NUSS-läkaren i Tyskland, och Europa, verkar vara Prof. Dr. med. Dr. h.c. Klaus Schaarschmidt. Kort sagt, dr. Klaus Schaarschmidt. Tyskarna älskar titlar! Hemsidan är tyvärr bara på tyska, men ring kliniken på tel. +49 30 9401 54400 för mer info.

Jag valde dr. Ronald Lützenberg, han är också erfaren, dessutom kändes det tryggt att han är hjärtkirurg… ifall ifall. Kontaktuppgifter finns på hemsidan.

Klinikerna opererar ofta utländska patienter, eftersom kompetensen inom NUSS är så bra. Om man opereras privat, alltså försäkringskassan vill inte betala operationen av någon anledning, är kostnaden 20.000 € för att sätta in skenan/skenorna, 6.000 € för att plocka ut dom (ca 2 år senare). Detta är siffror jag fått på omvägar, genom en annan patient, jag hoppas jag inte vidarebefodrar falska uppgifter. Men om du själv lider av trattbröst, ta kontakt med din läkare och be henne/honom hjälpa dig att göra en ansökan till Försäkringskassan. Jag vet inte exakt hur det går till i Sverige, eftersom jag har en tysk sjukförsäkring. Om din läkare visar sig oförstående, byt. Ge inte upp.

UPPDATERING: en patient fick en prisuppgift från Helioskliniken (prof. Schaarschmidt) på 25.000€ för Nuss-operationen, och ca 5.000€ för borttagandet av skenan/skenorna. Charité har ett helt annat pris, 6000€ för Nuss-operationen och 4.500-6.000€ för borttagningen. MEN, dessa uppgifter måste bekräftas från de båda klinikerna. (okt. 2011). För försäkringskassan i Sverige borde detta vara en intressant uppgift dock…

Kommentera

