opereras utomlands, hur går jag tillväga?

Börja med att gå till din husläkare och be om en remiss till en Thoraxklinik i Sverige som utför NUSS-operationer. Om din husläkare inte förstår eller vet något, gå till en, som kan sitt jobb. Om det inte finns någon annan läkare på din ort, printa ut lite information om trattbröst och ett par bilder för att visa vid läkarbesöket, vissa läkare har tyvärr ingen aning om vad trattbröst innebär, och att det finns en operation. (läs mitt inlägg ”läkarens blinda fläck”). Du bör få en remiss och tid hos thoraxläkaren som opererar Nuss inom 90 dagar, om inte har dom inte uppfyllt vårdgarantin. Ring och ligg på är mitt tips, då går det snabbare och man ”försvinner” inte.

Thoraxkliniken undersöker ditt PE. Bland annat röntgen och/eller CT eller MRT-röntgen (dermatologi) görs, som fastställer ditt Haller-index. Ett lungfunktionstest kanske görs. Om det visar sig att du har ett tillräckligt utpräglat PE för att opereras, kan du be Thoraxkliniken skriva upp dig på väntelistan för Nuss-operation. Om kliniken inte kan operera dig inom 90 dagar, kan du ansöka hos försäkringskassan om operation utomlands (inom ett EU-land). Blankett.

När du hamnat på väntelistan, ta då kontakt med läkaren du vill ska utföra operationen i utlandet. 

  • Maila din CT/MRT-röntgen,
  • ett par bilder på din överkropp, som tydligt visar din grop i bröstkorgen, och bröstkorgen i helhet. (se inlägget ”foton för ansökan om operation”)
  • Beskriv om du har fysiska problem som du tror har med ditt trattbröst att göra. Dom psykiska kan du ju ta upp, men dom är i det här fallet inte viktiga, eftersom du redan står på en svensk väntelista och därmed redan är ”godkänd” för operation.
  • Du måste ange ungefär när du vill bli opererad, eftersom detta ska stå med i förhandsansökan. Datumet är inte exakt, utan en riktlinje. Var realistisk, minst ett par månader fram i tiden är rimligt, försäkringskassan måste kunna hantera din ansökan, och din läkare i utlandet måste kunna planera in dig i sitt operationsschema.
  • Meddela ditt personnummer och adress, så du kan få din utvärdering skickad till dig, som du bifogar i din förhandsansökan. Vet inte om försäkringskassan godtar ett utskrivet mail, vet bara att dr. Lützenberg skickar det per post så hans namnunderskrift finns med. I hans utvärdering finns en diagnos gjord efter din CT/MRT-röntgen, bilder och din berättelse. En operationsplan finns också med. Om du söker vård hos en annan läkare, be dom skicka med diagnos och operations-plan.
  • Ladda ner eller skicka efter ansökningsblankett ”FK 5421” från försäkringskassan, detta är din förhandsansökningsblankett.
  • Fyll i, och skicka med dom papper du fått från din läkare. Nu är det bara att vänta och hoppas på intyget ”S2”, som ger dig grönt kort för operation i utlandet.

När du fått positivt besked om förhandstillstånd från försäkringskassan (”S2”), hör då av dig till din läkare i utlandet och bestäm en operationstid. Sen är det bara att boka flyg, tåg eller någon som kör (dig hem iaf)! Om du opereras i Tyskland, kan jag rekommendera flyget, snabbt och ganska smidigt. Om du vill att en anhörig/vän följer med, boka ett hotell eller hostel hon/han kan bo på. Ibland finns rum att hyra i anslutning till sjukhuset, fråga. Ingen kan ju i förhand veta exakt när du kan få komma hem, därför är det förmodligen bäst att boka hemresan från sjukhuset.

Man kan ansöka hos fk om ersättning för resa och uppehälle för dig och en medföljande (Art. 26. C. 8 i förordning 987/2009). Ring din försäkringskassa innan om detta!

Thoraxkliniker som utför NUSS i Sverige:

Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, dr. Ali Belboul.

Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm, dr. Per Bergman. Mail: per.bergman@karolinska.se

Universitetssjukhuset i Lund, dr. Erik Gyllstedt. Mail: erik.gyllstedt@med.lu.se

Universitetssjukhuset i Örebro. överläkare Fernandes Oswaldo. Mail: oswaldo.fernandes@orebroll.se.

Linköpings Universitetssjukhus. dr. Ingemar Vanhanen. Mail: ingemar.vanhanen@lio.se.

Norrlands Universitetssjukhus Dr Fredrik Holmner tillsammans med dr. Grenholm. Dom har hand om patienter från Härnösand och uppåt landet. Mail: ffredrik.holmner@vll.se.

Ibland ändras länkarna, om det visar sig att en adress inte stämmer längre, vore jag tacksam om ni skrev en kommentar nedan, så ändrar jag till rätt länk. Tack på förhand!

7 thoughts on “opereras utomlands, hur går jag tillväga?

  1. Helt fantastiskt bra så mycket din blogg kommer underlätta en eventuell operation!
    Har varit i kontakt med Dr Lützenberg och ska skicka honom en skiva med mina ct röntgen bilder. Han skriver att han ska skicka s2 dokument och något om att för att han ska kunna fylla i E112 behöver han ”the address from your health insurence to write it in the letter.” ? Enda sjukförsäkringen jag har är ju den man har genom fack/jobb. är det denna han behöver adress på eller är det försäkringskassan?
    Det är så mycket förarbetepappersarbete innan att man blir snurrig.

    • Han kommer skicka brevet med din diagnos och operationsplan, som du ska bifoga i din ansökan till försäkringskassan, som vid godkänt besked är intyget ”S2″… lite krångligt med pappersarbetet, men själva ansökan som du ska fylla i heter FK 5421. Kanske har jag förklarat det bättre under länken nedan…

      Adressen som han frågar efter är
      FÖRSÄKRINGSKASSAN
      Box 1164
      621 22 Visby
      Schweden

      Det är dit man skickar ansökan om förhandstillstånd för operation utomlands, så den behöver du också (fast jag förmodar att den står på ansökningsblanketten FK 5421… När du fått hans brev, ta gärna en kopia av det, ifall det går förlorat med posten eller så… är alltid nojjig när det gäller viktiga papper. Kul att det rör på sig!

      • Tack vad snällt. =)
        Du anar inte hur mycket din blogg underlättat för mig. Å ändå har jag inte fått remiss till thorax än..bara gjort CT röntgen så jag kan bara ana hur enormt många gånger jag kommer knappa in din blogg å lusläsa hur jag ska göra.
        Håller förresten på att starta en blogg nu.
        http://excavatum.blogg.se
        Kram

      • Vilken region i Sverige bor du i? Eftersom du inte fått tid till Thorax ännu, så förbered dr. Lützenberg på detta. Så du ger honom en tid som är rimlig menar jag, och inte bokar in en op-tid redan om någon månad. Bara om du tillhör Göteborgsregionen skulle det kunna funka snabbare, eftersom inga operationer utförs där för tillfället, och dom då inte kan uppfylla vårdgarantin på 90 dagar. Ta med en kopia av brevet till din thoraxläkare och säg att du pga ålder gärna vill opereras i Tyskland. Dom är inte lika pigga på att operera folk runt 30 och över har jag förstått.
        Kul att du startat en blogg, ju fler som skriver om sina upplevelser, desto bättre bild kan folk få. Min operation var ju ingen ren nuss precis, fast själva läkningen och rehabiliteringen verkar ha varit som en normal nuss (för en kvinna i min ålder ska tilläggas…). Länkar gärna till din blogg.

  2. Bor i Norrbotten så vi måste väl antingen till Stocholmsområdet eller om vi anske blir remiterade till vilken thorax som helst. Min läkare hade ingen aning om någonting och var helt förundrad över att denna sjukdom ens fanns. Har sagt till Dr Lutzenberg att jag ej står på kölistan först men att jag varit på CT röntgen och väntar på svar från läkaren. Du får gärna länka till bloggen å jag länkar gärna till din. Ju fler som sriver om detta ju lättare blir det för de som kommer efter oss att veta hur allt går till. Man vet ju själv hur oerhört lite det funnits att läsa om PE hittills.

    • jisses, med tanke på att vart 300e till 1000e har PE, så funderar man ju… jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag hör att så många läkare inte har någon aning. 😥

Kommentera

