OP-tid bokad!

Dr. Lützenberg ringde igår och ville boka in operationen. Jag ska in den 18 januari -11, för förundersökningar, genomgång av andningsapparaten och narkosförberedelser. Den 19e ska det opereras! Om två måndader, tiden rusar iväg…

Jag gjorde ett spiroergometrie-test förra veckan, ett s.k. belastningstest där man cyklar halvliggande kopplad till ett EKG och en blodtrycksmätare. Man har ett snorkel/dykarmunstycke och näsklämma, och får alltså bara andas genom munnen. Jag trampade på, tills mina lårmuskler plötsligt bara la av! Har aldrig upplevt något liknande! Jag var tvungen att pressa mig till det yttersta, vanligtvis lägger jag ju av eller trappar ner när hjärtat bultar på för mycket. Förmodar att hjärtat satte in sin överlevnadsfunktion och inaktiverade mig… får testsvar nästa vecka, men på EKGet stod en notis om att hjärtat ev. är förstorat. Om lungkapaciteten är för liten, kompenserar kroppen detta genom att förstora hjärtats kapacitet, om jag har förstått saken rätt. Lite dumt, eftersom lungorna får ännu mindre plats då…

Kommentera

