Helios rehabiliterings-lista

Hittade en lista som Dr. Schaarschmidt från Helios-kliniken i Berlin ger till sina Nuss-patienter. Innehåller förslag och naturligtvis en uppmaning att den ska följas för bästa möjliga rehabilitering….

Rehabiliteringslista, från dr. Schaarschmidt. På tyska, se översättning nedan!

bilden kommer från den här tyska bloggen: http://nusserfahrungfemale.blogspot.com/

Översättning…:

förslag på efterbehandling

Kan påbörjas direkt efter hemkomst:

  1. Simma utan inskränkning (…)
  2. Konditionsträning: träningscykla, promenera, jogga, löpband och cykla (på vanlig cykel), dansa.
  3. Tai-Chi, Qi-Gong, Yoga.
  4. Vandra, vandra i berg (väldigt tyskt ;D).
  5. Vindsurfing och snowboarding efter ca 6-8 veckor (rådet förmodligen riktat till alla amerikaner som opereras hos dr. Schaarschmidt).

Med fysioterapeut:

  1. Hållningsskola (efter Brunkow. En slags fysioterapi som handlar om att lösa trauman i kroppen, om jag fattat saken rätt…)
  2. Sjukgymnastik för den stora bröstmuskeln, stabilisering i ryggläge, sidoläge, bukläge och stå på alla fyra på mattan (…)
  3. Vattengympa
  4. Osteopathie. Tror inte det finns i Sverige, en naprapat arbetar på liknande sätt, tror jag. Löser också blockader från trauman i kroppen.
  5. R.A.T. Ingen aning av vad detta kan vara. Sorry.

Först möjligt efter 8 veckor:

  1. Lyfta tyngder, fitness studio.
  2. Manuell terapie.
  3. Kieser är en gym-kedja i Tyskland. Jobbar mycket med stärkning av ryggmuskulaturen.
  4. Bollsporter.

Undvik ”extrem”sport som kampsport med närkontakt, rugby, brottning, kickboxning, boxning osv… så länge bygeln/byglarna sitter kvar i kroppen!

UPPDATERING: OBS! detta skriver jag tre månader efter operation… Jag kan inte alls rekommendera att följa den här listan utan att ha pratat med din läkare, följ hans/hennes råd. Din operation och dina förutsättningar skiljer sig kanske från detta idealfall som den här listan verkar skriven åt. För min del är t.ex. kraftträning i fitnesstudio inte möjligt förrän fr.o.m. tredje månaden.

Ly
One thought on “Helios rehabiliterings-lista

  1. Sitter här och lusläser inlägg som jag aldrig tänkt på att läsa förut. Det där med vad man kan göra direkt efter hemkomsten är ju faktiskt nästan lite skrämmande. För ett det skulle aldrig falla mig in att ens försöka mig på vridrörelser som vid simmning, ramla på snowboard känns ehum mindre lyckat…Och jogga aaaaaaj! säger jag, ökade på stegen till pizzerian häromdagen föratt de var äckligt väder, bara den stötökningen gjorde pissont! Vad gör det då inte att jogga….

Kommentera

