skenan

Det är lustigt, men det har inte varit 100% klart för mig hur skenorna egentligen löper i bröstkorgen efter en nuss-operation, förrän idag. Jag hittade en tråd på pectusinfo.com där en kille beskriver hur hans skena börjar synas, hans ärr öppnar sig. Horror.

Jag har hela tiden tänkt att skenan måste löpa under bröstben och revben. Andra på forumet verkar också haft samma uppfattning som jag. För att få klarhet, gick jag tillbaka till Charités ”steg för steg i bilder”-förklaring hur en nuss-operation går till. Där hittade jag svaret: skenan ligger under bröstbenet, men ovanför revbenen! Kolla in bild 10 på Charités hemsida! Verkar ju också väldigt logiskt, och betydligt mer stabilt, än om skenan skulle löpa under bröst-och revben. Vad jag inte kunde få ihop tidigare, var hur trycket behölls intakt för att fortsätta trycka ut gropen, när tråden som håller fast skenan lösts upp? Nu vet jag…

Jag förstår också vilket millimeterarbete det är, hur viktigt det är med en erfaren kirurg, som vet att uppskatta storleken på skenan och kunna bända till dom rätt, så skenan inte sticker ut för långt från bröstkorgen.

I fallet ovan, verkar problemet mest ligga i att hans kropp har svårt att acceptera skenan, eller att hans kropp helt enkelt läker sår väldigt långsamt. Ingen aning. Han blev opererad av Schaarschmidt.

Kommentera

