Ärr

eftersom jag tjatar om dessa ärr Schaarschmidt VS Lützenberg, vill jag lägga upp ett par bilder så ni kan jämföra själva. Detta handlar inte om huruvida ärren är snyggt läkta, utan var dom är placerade. Hur dom båda jobbar verkar skilja sig, undrar hur andra läkare skär, är det någon som kan maila mig bildbevis?!? Lägger gärna upp en liten databank här, om jag får tillåtelse förstås.

Schaarschmidts patient. En och samma man har lagt upp bilder efterhand, så man kan se hur det läker.

Lützenbergs patienter  klicka på bilderna.

Efter den 4 mars kan jag gärna bidra med mina ärr också!

7 thoughts on “Ärr

  1. Är du hemma från sjukhuset Anna? Hur går det med smärtan? Jag har förstått att detta gör väldigt ont just veckorna efter operationen. Hoppas det går bra med dig.

    • jag åkte hem två dar efter operationen, men det var ju bara silikonet som togs ut, ingen nuss-op den gången. Det var inte så smärtsamt egentligen, tog bara fyra svaga värktabletter alltsomallt efter opn. Men smärtan efter nuss kommer vara en annan smärta…. det är jag säker på.

  2. Opererade mig hos schar å ja har ganska storra ärr, men ja har absolut inget emot det. Känns lite som mina stridsärr efter ha gått igenom det så ja vill ha kvar dem som minne.

    Vet att två patienter har dött efter nuss hos Schaarschmidt, en fick skenan i hjärtat och en dog av någon form av hjärtstillestånd efter man gjort operationen (man kan anta att denna patient hade något tidigare fel ). Så ja Nuss är inte riskfritt direkt. Men ja tror de flesta av komplikationerna har att göra med att Schaarschmidt opererar så pass gammla patienter, många är 30-40 år. De flesta yngre patienter som jag får inte särskilt allvarliga komplikationer, åkte hem efter tre veckor å har inte haft ett problem sen dess i princip.

    Lycka till med operationen

    • Eftersom jag redan har ett ärr under ena bröstet, vill jag inte ha fler stora…
      Om jag förstod den tyska bloggen rätt (www.trichterbrustinfo.de), verkade den tredje ha dött för ca ett år sedan. Men detta är kanske helt naturligt med tanke på hur många han opererat hittills (över 1000 patienter), det är ju trots allt en svår operation. Sedan vet jag inte om dom nu är så gamla för en operation… 30-40 är ingen ålder. Naturligtvis är rehabiliteringen svårare eftersom brosket har stelnat mer än hos en tonåring, och celldelningen (och därmed läkningen) är snabbare.
      Den ena var 16 år som dog. Vet du hur gammal den andra var?
      Aj, tre veckor vill jag inte tillbringa på sjukhuset, jag tror dom brukar hålla kvar nusspatienter ca en vecka på Charité…. efter silikonoperationen fick jag tjata mig till att komma hem, efter andra dagen kände jag att jag inte hade något där att göra längre… jag vet att dom inte släpper iväg en i första taget.
      Var det svårt för dig att få din operation godkänd av läkare/landsting? Vilket landsting tillhör du?
      Tack för ditt bidrag!

  3. Tillhör uppsala landsting. Sa fel att ja var där tre veckor, var där två veckor efter operationen. Kom till berlin några dagar innan så kändes mycket längre.

    Ja vet att den enna som dog var en yngre pojke, tydligen hade hans familj försökt å stämma läkaren fast de hade inte gått för man skriver på något konkrakt innan att man är medveten om riskerna. Mer än så har jag inte hört tyvärr.

    Det var skönt å komma hem tillslut, men kändes rätt bra att vara på sjukhuset en lite längre tid just för å kolla så allt stod helt rätt till. Knapprade nästan inga värktabletter på slutet så de läkte ganska snabbt för mig, även fast de gjorde fruktansvärt ont i början.

    Det var väldigt svårt att få en tid hos ens min husläkare och i början var folk skeptiska till mitt problem men när ja väl såg fick träffa en kunnig läkare som hade kunskaper om trattbröst så gick de fint, sen var ja väldigt på försäkringskassan och fick dem att godkänna operationen genom en kontakt det hade på landstinget så de tog inte så lång tid. Ja tror ja hade hjälp av att ja var 19 år å då har de mer prioritet, för de kunde fatta att det påverkat mig psykologiskt samt att de är mer standard att operera runt den åldern. Jag hade också nedsatt lungkapacitet som blev bättre efter operationen , men de tror jag inte påverkade särskilt mycket i deras beslut.

    Föresten hur var maten på Lützenberg sjukhus ? Den var verkligen förjävlig på helios, nog största anledningen varför man ville hem därifrån 🙂

    • Jag är vegan och äter inget bröd eller pasta, dvs jag undviker gluten så mycket jag kan. Maten var helt hopplös för min del, dom fattade inte vad en vegan äter, om inte bröd med margarin och pasta med tomatsås… Det verkade som om dom bara tog bort allt kött, mjölk och gluten, det som blev kvar vad det jag fick. Det är inte riktigt så min meny ser ut hemma, då hade jag dött av undernäring för länge sen… Jag tror den var bättre för ”fullkost”-ätarna, det var mycket kött och mjölkprodukter på menyn, det brukar ju folk gilla. Men sjukhusmat är liksom flygplansmat känt för sin kvalitét ;). Jag ville helst snabbt hem av den anledningen också, men även för att jag verkligen har svårt för sjukhus. Sjuka människor gör mig deprimerad.
      Tur att du stod på dig, utan stark vilja verkar man lätt bli bortsorterad av okunniga läkare. Du har ju investerat i ditt liv, med högre lungkapacitet, mer plats för hjärtat osv. Är övertygad om att det förlänger våra liv och livskvalitén (att få ha en normal bröstkorg), tyvärr tror många att det bara är en kosmetisk operation.
      Har du kvar skenorna/skenan?

  4. Har kvar skenorna.

    Angående medicinsk verkan av operationen, förut började jag flämta som fan varje gång jag sprang, mitt flås var riktigt dåligt. Nu orkar jag mycket bättre, vilket känns jävligt bra. Många tränare jag har haft har sagt att jag aldrig kämpat som ja borde etc å de har varit jävligt frusterande.

    De läkare jag träffade sa att de inte skulle göra nån skillnad på konditionen men de har de ju gjort, eller alla fall mentalt. Det är jobbigt att springa när man flåsar hela tiden 🙂

Kommentera

