6. postop. dagen. 10.3.2011

Mitt i natten fick jag ju ett eget litet rum, och under morgonen väntade jag på att få komma upp på avdelningen. När jag låg där kom en man förbi med en rullande röntgenapparat. Han riktade in den på min bröstkorg, gick ut ur rummet, bad mig hålla andan och sen var det klart. Detta var den första röntgenbilden som togs i mitt medvetande. Jag tror att minst två redan är tagna, en direkt efter operationen, och en dan efter, innan jag hann vakna upp.

Det dröjde ett par timmar, dom hade ingen ledig plats på den vanliga avdelningen, men till slut var jag tillbaka.

I och med att jag inte får något morfin sedan min överdos i måndags (idag torsdag), går jag på snäppet svagare värktabletter, men dom funkar.

Idag så rörde jag på mig lite mer, men ändå inom ramarna. Värken hade börjat komma. Men den var under dagen fortfarande absolut uthärdliga. Under kvällen märker jag hur värken tydligt börjar komma… förutom trycket över bröstkorgen, så gör det lite ont om man rör på sig, men ligga ner är smärtfritt.

Smärtan som är ny, börjar bli outhärdlig. Men bara om jag måste göra något, gå på toa, tvätta mig, äta…

Jag hyperventilerar när smärtorna sätter in, vilket jag kan rekommendera: syresättning av blodet är smärlindrande. Det funkar för mig. Men det enda som kunde få bort den, var genom att lägga mig ner igen, vilket funkade fantastiskt. Bara några sekunder senare var jag befriad.

Smärtan kom till stor del från dom feta slangarna som dränerade. Så jag satte in en kampanj om att dom var tvungna att dras… inte för att det i det här fallet skulle spelat någon som helst roll, dräneringen var för min säkerhet, och inte förrän den processen var avslutad skulle flaskor och slangar ur kroppen…

Kommentera

