8. po.op dan 12.3.2011.

En viss förbättring i den där nya brännande smärtan, främst lokaliserad på höger sida, där gropen var, kom långsamt men säkert. Jag började med intensiva andningsövningar, och lyfte armarna samtidigt över huvudet, som om jag simmade. Hjälpte väldigt mycket. Jag kunde gå flera varv i korridoren, låtsassimmande… såg idiotiskt ut, men vem bryr sig bland alla gula, röda och bruna påsar som folk bär runt på.

Jag har två trevliga damer på rummet, en har diabetes och en väldigt skadad tå, den andra fick ett slaganfall och blev opererad av dr. Lützenberg. Jag har ju under hela vistelsen varenda dag behövt försvara mig för att jag är vegan och undviker gluten. En stor del av avdelningens patienter har tarmproblem. Vitt bröd, marmelad, korv och noll sallad är vad dom andra får. Och diabetikerns blod mättes och mättes, var alltid alldeles för högt, och jag påpekade att dom kanske inte skulle servera fruktyoghurt, marmelad och vitt bröd, eller kött och mjölkprodukter till en med slaganfall, men men…. hon med slaganfallet hade jobbat som sjuksköterska hela sitt liv, hennes man var kardiolog (!). Jag höll föredrag och eftersom hon faktiskt kunde relatera att det jag sa, var sant, men att det kappast följdes, fick jag henne att tänka till… innan hon blev utskriven sa hon att alla mjölkprodukter skulle försvinna ur hennes diet, och en rejäl minskning av köttet. Kanske har jag fått henne att leva ett par år längre?!

One thought on “8. po.op dan 12.3.2011.

Kommentera

