13. postoperativa dan, 17.3.2011

Upptäckte igår kväll att jag förlorat precis ALLA muskler på ryggen… hemsk syn. Överhuvudtaget ryker musklerna. Vet att jag kommenterade i något forum där någon beklagade sig över detta, tänkte då att det verkade lite överdrivet, men men, här står jag själv nu i bara skinn och ben. Det kommer ta ett tag att bygga upp sig igen.

Eftersom jag inte mobiliserades förrän väldigt sent, är detta naturligtvis en av orsakerna. Att jag fick glukosdropp (socker) i minst 5 dagar gjorde resten. Vanligtvis ska man ju upp och röra sig efter andra dagen, men jag låg ju nersövd i ett dygn extra, sedan kom överdosen på morfin ett par dar senare… vilket gjorde att jag hamnade på intensiven igen.

Appropå morfinöverdos, det har inte riktigt slagit mig, men jag var ju nära att ryka med. Vill inte tänka på det. Man är så utelämnad i en sådan situation, har ingen kontroll längre. Vet inte vilken sköterska som bestämde dosen, men jag förmodar att hon/han utgick ifrån vanliga trattbröstpatienter, som oftast är yngre, starkare och inte legat nersövda som jag…

Jag åkte till Charité idag för att träffa dr. Lützenberg, han drog stygnen ifrån dom stora dräneringshålen. Kollade lungorna med ultraljud. Har lite vätska i den ena lungan, men det verkar inte ha oroat honom. Vi ska ses nästkommande tisdag igen. Han hade tidigare under dagen byggt upp en assymetrisk bröstkorg, inte med någon tratt eller hål, utan en som helt enkelt bara sluttade ner kraftigt på ena sidan.

Var helt slut när jag kom hem. Kan inte säga att det gör så ont, det är mer en extrem spänning över bröstet som är jobbig, och framförallt, att jag är svag. Ta med sällskap när du är ute och rör på dig nyopererad, ifall ifall…

Kommentera

