19. postoperativa dan, 23.3.2011

I natt tog jag en Novalgin igen för första gången sedan i söndags morse. Jag började känna att jag blev för inskränkt i rörelse, att jag hellre rörde mig mindre för att inte skapa någon smärta. Sedan nös jag för första gången sedan operationen, och aj, det gjorde riktigt ont. Hosta gör också ondare sedan jag slutade, eller drog ner med smärtmedlen, men det funkar. Så ofta händer det inte. Men det är viktigt att hosta, skräp måste få en chans att komma upp.

Under gårdagen hade jag haft flera mardrömmar som gick ut på att jag drunknade i en snölavin, eller blev instängd i en söndersprängd grotta… ja, bågarna trycker på, har förmodligen en inverkan i mitt drömval… även om trycket inte gör ont kändes det också som en bra anledning att öka dosen smärttabletter för att lätta på trycket. Kroppen är uppenbarligen stressad över någonting.

Så nu har jag beslutat att jag tar två Voltaren+magskydd om dagen (samma som rekommenderat), och 1 Novalgin 3-4 ggr/dag . Förut tog jag 2 Novalgin 4 ggr/dag. Får se om min nya dos är ok. Min apptit är tillbaka, så på något sätt var det värt aktionen. Kan inte säga att jag direkt led av att ta så få smärttabletter, men min man menade att jag verkade låg, deppig under dom dagarna jag knappt tog något. Även om det inte var direkt smärta, så påverkade det negativt. Och det som är mest irriterande: känslan av en bygelbh som rutschat upp över ena bröstet och trycker till… om jag kan reducera den känslan är det guld värt.

Höger arm är fortfarande smått insomnad, men det känns inte lika jobbigt i armfästet längre. Det känns oftast som det sitter där den ska, armen alltså, i sitt fäste.

Är fortfarande ganska lat, men jag känner mig betydligt piggare idag. Hoppas det är ett bra tecken, börjar bli trött på att vara inskränkt. Om ett tag är det över, försöker se att det faktiskt går framåt. Om än långsamt, så blir det bättre och bättre för var dag.

5 thoughts on “19. postoperativa dan, 23.3.2011

  1. Hej! jag opererade mitt trattbröst i december och jag känner igen mycket av det du skriver. Jag hade också problem med aptiten, mådde illa av medicinerna och gick ner i vikt (från 50 till 45kg) vilket gjorde att jag inte alls mådde bra. Jag trappade också ner lite för mycket på smärtstillandet ganska tidigt men fick öka igen.
    Nu tre månader efter operationen kan jag nästan leva som vanligt igen.

    Tycker ditt resultat såg väldigt fint ut, lycka till med återhämtningen 🙂

    • Hej Hanna!
      Vad skönt att höra att allt gick bra för dig till slut! När kände du att det började vända…? Jag tror det värsta i början var att jag gick ner i vikt, utan att egentligen ha någon marginal. Jag hoppas kunna öka i vikt när jag kan börja träna igen, och då gärna mer än jag någonsin kunnat lägga på mig tidigare. Just nu börjar jag bli uttråkad på min situation att inge kunna göra så mycket, behöver min högra arm och hand för att kunna jobba, men den är fortfarande kraftlös…
      Jag är väldigt nöjd med resultatet, förutom att mina bröst fullkomligt försvunnit i intet… hoppas dom kommer tillbaka… Tack för feedback!

      • Det är väldigt svårt att säga när det började vända, det var ganska bra efter 2,5 månad ungefär…
        Nu har jag varit nere i en hemsk svacka som varat nästan en vecka, men jag börjar nog komma ur den nu. Vad säger din läkare om smärtan efteråt?
        Min kirurg sa att jag skulle ha ett helvete första halvåret efter operationen, och sen ett halvår av ett mindre helvete.

        Mina bröst försvann också och jag tror inte de kommer komma tillbaka. Eftersom mitt resultat inte är helt 100 sa min läkare att jag kan få träffa en plastikkirurg och se om jag kan få silikonimplantat, i båda brösten då, och inte bara i den grop som är kvar. Fast det blir inte förrän jag tagit ut skenan i så fall.

      • någon gång mellan två och tre månader har jag också räknat ut att det kommer ta innan jag kan börja ”glömma av” att jag opererats. Har förstått att man blir påmind igen regelbundet upp till ett halvår, men sedan ska det egentligen vara smärtfritt, förutom om man belastar med för tung fitness eller ridning tex.
        Svenska nuss-kirurgerna verkar inte vara så uppmuntrande, undrar varför… Min kirurg menar att resultatet inte är helt klart efter operation, detta är något man kan jobba vidare med själv, använda kroppen, musklerna, lungorna osv.
        Sedan kan man fråga sig, hur 100% måste man bli? Jag vet inte hur du ser ut nu, eller såg ut innan operationen. Det enda jag vet är att det också tar tid att vänja sig vid hur man ser ut nu, jag har ärligt talat fortfarande inte fattat att jag opererats… går runt och tror att allt ska falla ihop, att allt bara är lånat…
        Jag tror säkert att brösten kommer tillbaka, och gör dom inte det, tråkigt, men silikon är personligen det sista jag skulle utsätta mig för igen. Hellre pyttesmå bröst som jag känner, än två plastklumpar som förvisso min partner kanske tycker är roligt att leka med, men helt enkelt inte ger mig ett skvatt. Ät mycket färska grönsaker och groddar framförallt, innehåller bra med isoflavoner, ett naturligt östrogen. Nötter har ett bra fett, vi kanske kan bygga upp våra små rackare lite innan sommaren 😉

Kommentera

