31. postoperativa dan, 4.4.2011

Det har verkligen hänt något dom senaste dagarna. Sen tre dagar, eller exakt 4 veckor från det jag opererades, känner jag mig mer rörlig, och inte alls lika instängd i mitt handikapp av att vara nyopererad. Sen ett par dar tar jag bara två Voltaren dispers (+magskyddsmed.), och det funkar utan problem. Frågan är om jag måste ta dom heller, men jag gör det några dar till, och testar sedan hur det känns utan. Eftersom jag rör på mig mer nu, är det nog ingen dum idé att dra ner lite i taget.

Jag gick och återaktiverade mitt gamla gymkort i kväll, och cyklade i drygt 30 minuter, väldigt försiktigt, långsamt och med lågt motstånd. Hade hela tiden handen över min bröstkorg för att känna rörelsen i den. Det kändes bra, en svag rörelse, men inte något som påverkar operationsresultatet, vad jag kan bedöma… när jag går, är rörelsen nämligen betydligt större, och förmodar att belastningen är det också. Måste påpeka att jag inte opererades helt efter en klassisk Nuss, utan att mina revben delvis modellerades om, alltså är jag känsligare för belastning än vad som vanligtvis är fallet. 

Vikter får jag inte börja med förrän i början av juni, dvs tre månader efter operationen.

Såret på hälen är fortfarande där, utsöndrar (ursäkta mig) pyttelite klar, blodblandad vätska på morgonen. Foten är då också lite öm att gå på, men ju mer man använder den, desto bättre mår den. Ligger strikt med hälen avlastad på natten eller då jag vilar. En kudde eller t.o.m en full toarulle funkar bra. 

Ingen förbättring i höger hand/arm, men jag gläder mig över andra framgångar istället. Får se hur frustrerad jag är över den på jobbet i morgon… den ska testas på sin finmotorik och färdighet. Låter mig överraskas.

Kommentera

