Glutenintolerans/Celiaki och trattbröst

Forskarna verkar ense om att vitamin D-, kalcium- och järnbrist kan ha ett samband med felväxten trattbröst.

Glutenintolerans gör att kroppen har svårt att ta upp den näring den tillförs, eftersom tarmen är skadad. En järnbrist t.ex. är väldigt vanlig vid celiaki. Det är väldigt sällan läkare diagnosterar glutenintolerans, tydligen tar det i snitt 10-12 år för en patient i Sverige med celiaki att bli ”upptäckt”. Många människor går runt med olika symptom som inte verkar vara klassiska symptom på glutenintolerans, men som ändå förmodligen beror på den vitamin- och mineralbrist som celiaki orsakar.

En tanke att en hel del av oss med PE är undernärda, kan det bero på detta? Själv ammade inte mamma mig speciellt länge, 5 v. bara, dessutom fick jag bröstmjölksersättning parallellt. Jag blev utsatt tidigt för gluten alltså. Under mina två första levnadsår hade jag konstant öroninflammationer, och fick 20 pencillinkurer… jag har så länge jag kan minnas förstorade mandlar, och nästan alltid lite ont i halsen. Redan som liten hade jag järnbrist. I vuxen ålder har jag haft en hel del svampinfektioner och framförallt urinvägsinfektion (som fullkommligt ignorerades av sjukvården, dom sa att det satt i huvudet på mig, och att jag fick leva med svidande blåsa, eftersom det ju va psykosomatiskt…. Urinvägsinfektionen, som jag då hade haft i nästan 13 år, diagnosterades först när en RIKTIG odling togs, att jag faktiskt hade bakterier).

För ett par år sedan hittade jag en  information att gluten och mjölkprodukter kan ha en negativ inverkan, och kan vara en orsak till återkommande infektioner i blåsa och underliv. Jag har inte ätit mjölkprodukter på flera år, men jag drog då ner på glutenintaget rejält. Och se, sedan dess har jag inte haft varken svamp- eller urinvägsinfekion… halsen är fortfarande dålig. Och mina blodvärden för dåliga.

När jag tänker på vad jag äter och hur mycket, är det faktiskt konstigt att jag inte väger mer än 45 kg (165 cm). Har bestämt mig för att sluta helt med gluten, och se vad som händer. Har ni liknande upplevelser?

Kolla gärna in den här bloggen om gluten

eller den här sidan som skriver om Pectus Excavatum Causes ”…. Interestingly, iron deficiency anemia and rickets are both features of Celiac disease.  Celiac disease may be inherited, but it is environmentally controllable through avoidance of gluten containing foods.  One of my antique medical books describes a condition called ”blue sclerotics”, and notes it is a hereditary condition that is brought on by a dietary deficiency.  Maybe those old time doctors knew what they were talking about….

… I collect medical books from different eras for a hobby.  In the books from the early part of the 1900s, there are many descriptions of rickets and few, if any, descriptions of incurable, genetic connective tissue disorders with rachitic skeletal features.  There were few, if any, occurrences of ”isolated” cosmetic sunken chests.  Pectus excavatum was almost always attributed to rickets.  In the ”modern” books, rickets is said to be rare, yet suddenly there are tons of incurable inherited connective tissue disorders written up with almost identical features as rickets, and PE begins to appear as a cosmetic condition of unknown origin…. 

… Many conventional medical doctors of today simply aren’t trained to recognize the symptoms of vitamin and mineral deficiencies.”

4 thoughts on “Glutenintolerans/Celiaki och trattbröst

  1. Hej!
    Intressant, men sorgligt!
    Kan jag ha orsakat min sons trattbröst, genom att ha brist på både järn och d-vitamin under både graviditet och den korta amningen? (Fastställt genom prover då jag fick struma.)
    Dessutom, när jag ammade så åt jag inga mjölkprodukter pga sonens mjölkallergi, dåligt med kalium alltså. Han följer viktkurvan (14 mån) men föll ur rejält ett tag och fick börja med ersättning.

    Nu undrar jag, gör trattbröst ont? Sonen har även ett missljud i bröstet som inte är astma, något är trångt. Han ska nu röntgas. Kan ljudet bero på trattbröst?? Vad tror du?

    • Det låter så hemst att DU ska ha orsakat din sons trattbröst, jag tycker mer att omständigheterna var ogynnsamma. Man kan inte gå runt och gräma sig eller belasta sig för något sådant. Se istället hur bra det är att du letar efter lösningar på dom problem som uppstått.
      Det finns inga länder i världen som har så många insjuknade i Osteoporos/Benskörhet OCH vitamin D-brist som dom länder som konsumerar mycket mjölkprodukter. Man kan ställa sig frågan varför, eftersom mjölkprodukter innehåller väldigt mycket kalcium, och D-vitamin. Slagdängor som ”mjölk ger starka ben” och ”mjölk är sunt” är djupt förankrade i oss, och se dig omkring, mjölkindustrin påminner oss om detta dagligen. Väldigt mycket reklam görs för mjölkprodukter, det är en stark industri med starkt inflytande på högsta nivå. På svenska sidor hittar du inte så mycket info om komjölkens alla facetter, sök på engelska sidor ”dairy osteoporose”. Här är en länk till en sida, men kolla in fler, för det finns många… Gröna grönsaker innehåller mycket kalcium, liksom nötter osv.

      Jag kan inte komma ihåg att jag hade ont som barn pga mitt trattbröst, men senare fick jag en smärta i ryggen, precis bakom gropen och andra problem, som finns nerskrivna här i bloggen. Om pojken är igång och leker normalt, kan jag inte tänka mig att han har ont. Det hade han med största sannolikhet uttryckt isf. Men hursomhelst är det viktigt att en riktig undersökning görs. Ljudet låter skumt, kan inte förklara det. Har han andra allergier?

      En amerikansk kirurg menade att han tycke att den ideala åldern för en NUSS-operation var 4 år. Tycker jag låter hemskt, att en så liten ska få gå igenom en operation, men å andra sidan är den ju så mycket lättare då, både för barnet och läkaren. Jag hade nog väntat ett tag till, såvida situationen inte är svår.

  2. Har själv PE och jag drack mycket mjölk när jag var liten. Ska testa att lägga av med mjölk och gluten en tid och ska se hur det går. Kan byta ut kolhydraterna med ris.

  3. För din hälsa är det bra om du slutar med mjölk och gluten, men det kommer inte ändra faktum att du har fått trattbröst, den skadan, om teorin som jag beskriver stämmer, har redan uppstått. Men du kommer förmodligen konstatera att du mår betydligt bättre utan. Tänk på att mjölkproteinet- och gluten innehåller ett slags morfin (exorfin), som självklart verkar beroende. Om du känner dig deppig ett par dar efter du slutat… eller om du har starkt sug efter en macka… då vet du varför 😉

    Nästan allt du äter innehåller kolhydrater, tom jordgubbar… här är en lista, tyvärr från nån bantningssida, men det brukar ju vara dom som räknar (oftast fel 😉 ). http://www.bantningstips.com/kolhydrater-tabell.html

    Potatis, ris, bovete, hirs osv är också utan gluten. Testa gärna råris, eller svart ris… finns mycket att upptäcka!

Kommentera

