silikonimplantat ett alternativ?

Man kan fråga sig varför sjukvården fortsätter att erbjuda silikonimplantat för trattbröstpatienter, trots att det finns en permanent lösning, dvs Nuss-metoden…

Jag förstår att det handlar om en ekonomisk fråga, dom vill spara pengar. Men gör dom det egentligen? Och om patienten inte uppfyller kravet på ett högt hallerindex nog för att få sin nuss-operation beviljad, varför erkänner sjukvården då att det visst finns ett problem som kvarstår och beviljar en silikonprotes?? Lite inkonsekvent om du frågar mig.

Ett silikonimplantat ska egentligen bytas ut regelbundet, vart femte-tionde år, vilket naturligtvis ökar på kostnaderna. Men det var något jag aldrig fick reda på av den läkare som opererade in mitt silikonimplantat… så på det sättet sparar dom ju in en del. Jag träffade henne knappt tio år efter operationen (1998) för att fråga om det fanns en annan lösning än det implantatet jag hade, men hon sa att det inte fanns det, jo Ravitch metoden, men det var ju inte att tänka på (vilket jag håller med om)… Samma år lanserade dr. Nuss sin nya teknik. Det kanske hon inte visste. Men hon borde ha vetat att min protes borde bytas ut.

Det känns som om många kliniker lever kvar i 90-talet, då dr. Nuss fortfarande inte hade lanserat sin nya metod för att operera trattbröst på ett enklare, säkrare och mer framgångsrikt sätt, än vad Ravitch-metoden erbjöd.

Jag har aldrig hört någon som haft silikonimplantat för att fylla ut sitt trattbröst, vara nöjd eller vara utan besvär av olika slag, som t.ex. smärta, silikonet har kapslat in sig och syns osv.

Men för dom som ändå är intresserade av musik från 90-talet, här finns mer info:

Sahlgrenska

Skånes universitetssjukhus

Uppsala Akademiska sjukhuset

Kommentera

