träning -8 månader post-op

Jag började väldigt försiktigt efter tre månader på gymmet, men gick inte dit allt för ofta. Hade kunnat pressa mer, men jag kände inte för det. Jogga har jag också gjort då och då, under hösten blev det nån gång i veckan, tills jag fick för ont av yogan…

Efter 5 månader började jag med yoga igen, min grupp och yogalärare är inarbetad och kör en ganska fysiskt ansträngande yoga. Efter första gången var det som om alla smärtor bara rann av mig… en väldigt positiv effekt med andra ord.

Jag kunde inte alls hänga med på alla övningar, men det gick hyfsat. Ju mer jag klarat av under hösten, desto mer ont har jag fått, så att jag inte längre känt för att gå till gymmet eller ut och jogga. För ett par veckor sedan var jag tvungen att inse att min ena översta skena som är lite för lång, klämmer ihop och skadar vävnad mellan skulderbladet i en viss ställning…. bergställningen/hunden för dom som är insatta… det är en övning som återkommer hela tiden, tyvärr.

Jag bestämde mig för att sluta i gruppen, och försöka göra yoga hemma istället. Det kändes meningslöst att göra yoga halvslappt en gång i veckan och få så ont att inte kunna göra något annat som bygger min kropp, vilket känns som prioritet någonstans.

Var gör det ont och varför? Förutom vid sidan och skulderbladet där skenan är i vägen, får jag ont i revbenen längst ner till höger när jag andas intensivt vid träning. Dom töjs fortfarande ut, och tydligen kan detta pågå i upp till två år. Självklart är det som mest intensivt den första tiden och borde avta. Detta är ju egentligen något positivt, men under yogan är andningen så intensiv förmodar jag, att det blir mer intensivt än efter gymmet eller joggingturen.

Jag har tagit det lugnt på gymmet, 15 repetitioner och inte för tunga vikter. Det är viktigt att inte ha för bråttom, att känna sig fram ett tag. När man fått lite muskler kan man öka vikterna. Just nu har jag börjat lägga på lite mer tyngder, nu känns det rätt för mig.

Först efter tre månader efter operationen ska man börja träna på gym/åka skidor/jogga/rida osv. Vad man kan göra hemma efter två månader ca är att jobba med gummiband, lätt motstånd i början och mjuka rörelser. Inga armhävningar eller situps/pullups förrän efter 3 månader! Promenader är absolut bäst i början efter operationen, när tiden går kan man öka takten och intensiteten.

Det är viktigt att man rör på sig efter operationen, men det finns ingen anledning att stressa på sin kropp. Fråga alltid din läkare vad som gäller för dig.

Kommentera

