nysa…

…den värsta no no go efter en trattbröstoperation, och tyvärr håller det i sig. Självklart avtar smärtan vid själva nysningen, men såhär nio månader efter operationen är det ingenting jag gör frivilligt precis. Jag hade en period runt fjärde månaden då jag lyckades nysa bättre. Hur och vad jag gjorde då, har jag den senaste tiden försökt komma underfund med och testa mig fram till det minst jobbiga alternativet. En vettig novembersysselsättning med andra ord 😉

  • Inte nysa alls. Det första jag försöker med, lyckas jag är det fint, men om jag trots allt nyser, har jag byggt upp spänningar som gör nysen värre… Jag försöker blåsa ut luft kraftigt ur näsan, snabbt massera näsvingarna omvartannat för att få bort retningen i näsan som utlöst min nysreflex.
  • Nysa med tungan spänd är dåligt, dvs ett hatjiii. Med betoning på tjiii.
  • Så fort nysen är på väg, låt det bara komma och nys ut den med öppen mun, det är det mjukaste sättet. Hela lungpartiet och ansiktet är avslappnat, man hinner inte ens spänna sig. Om du hinner, håll för munnen…
  • Ofta är det inte nysen som är det värsta så här 9 månader efter operationen, utan försöket att hålla kvar den.

Just nu försöker jag öva att nysa på det avslappnade sättet, eftersom jag alltid tenderar att spänna mig, vilket ju inte är så konstigt. Hoppas att min studie kan hjälpa någon  😀

Kommentera

