ett år sedan första operationen

Om några timmar är det ett år sen jag opererades… eller skulle opereras, eller hur man nu uttrycker det… eftersom silikonprotesen var sönder och läckte, tog det så lång tid att få ut geggan att dom beslutade att inte fortsätta direkt med trattbröstoperationen. Så jag vaknade med ett väldigt djupt hål i mitt bröst…

Det har gjort ont efter träningen en del dom senaste par månaderna då jag kört på ganska bra, men det har lugnat ner sig, och det känns sååå skönt. Jag kände mig dessutom trött och hängig i vintermörkret, så jag bestämde mig för att gå och sola i solarium under tre månader. Började för ett par veckor sedan, och vet inte om det också är därför det inte gör ont längre, men det känns riktigt bra. Kroppen behöver D-vitamin, utan tvekan. Ett hett tips till alla blekfisar med ömma bröstkorgar! (sola med måtta.. och täck över ärren med solkräm!)

Lyfter nu mer på gymmet än innan operationen! Kanske inte betyder att jag är starkare än jag varit, mer att jag alltid tröttnar ganska snabbt på att träna på gymmet. Var tvungen att snegla på andra tjejers intställningar, för egentligen känner jag mig behindrad (bästa uttrycket för sammanhanget), men kunde fastslå att jag faktiskt är minst i klass med andra, som dessutom väger dom flesta mer än jag och borde kunna lyfta mer… man ska inte jämföra, men det gjorde mig glad ändå 😀

Jogga funkar helt ok, jag hade gärna sprungit mer än en gång i veckan, men i det här vintermörkret funkar det bara med en gång. Känner mer att mina muskler fortfarande är otränade för löpning, än att skenorna trycker för mycket. Ska försöka få upp löpningen till två gånger/v, det är väldigt skönt när jag väl är ute. Och bröstkorgen älskar det, även om man blir lite mör på köpet.

2 thoughts on “ett år sedan första operationen

  1. Hej råkade bara ramla in på den bloggen efter mycket sökande hur man får bort trattbröst för både jag och min yngre syster att det och vi är båda väldigt obekväma med det och du verkar veta mycket om det och jag undrar då hur man får bort det, kan man träna bort det ? Eller är det operera som är den enda lösningen? Skulle verkligen vilja få ett svar ! Tack

    • Det svårt att träna bort trattbröst, utstående revben nertill kan man träna så det blir bättre, men allt är individuellt. Men i princip är svaret på din fråga nej. Men det finns också en sugklocka som man använder flera timmar under dagen som suger upp gropen, man måste hålla på med det under många månader, varje dag. Ska försöka hitta mer info om detta och posta på min blogg snart!
      På det svenska forumet finns en hel del trådar där du kan hitta en massa info och erfarenheter från andra, där finns även några bilder. Dom yngre på forumet som opererats (15-18) verkar ha väldigt mycket lättare än när man blir lite äldre. Mitt fall var ju extremt på alla sätt, som kontrast är det därför bra att få höras andras historia som är mer realistisk för eran del.
      Den bästa åldern att opereras är från 15-16 år, innan dess har kroppen inte växt färdigt, och det finns då en risk för att gropen kommer tillbaka när skenorna tas ut. En tillbakagång om op’n har gjorts från 15 år är högst 5%.

Kommentera

