läkarens blinda fläck

Så många unga människor med trattbröst eller kölbröst/fågelbröst råkar ut för samma sak, om och om igen utspelas exakt samma sorgliga historia när dom uppsöker sin husläkare eller allmänläkaren om hjälp för sitt problem…

  • läkaren har ingen eller inte tillräcklig kunskap om Pectus Excavatum/Carinatum, därför…
  • säger dr. att det är något du måste leva med (dom vet inte ens att en operation finns)
  • dr. vet att det finns en operation, men att den är så smärtsam att det inte är en option (ett hot, så som det framförs, och ett antagande att du som person inte klarar av en operation som tusentals patienter tidigare klarat av)
  • dr. påstår att det kommer växa bort. (Helt fel, med tonåren blir det ofta värre, och förr eller senare börjar ev. fysiska problem göra sig gällande.)
  • dr. säger att brösten kommer dölja gropen/bulan…..
  • eller om du är kille, skickar dr. dig till gymmet för att skaffa så mycket muskler att det döljer gropen/bulan (vid PE ser det oftast värre ut, förutom att en vältränad kropp i sig oftast ser bra ut och därmed kan höja självkänslan lite mer).
Jag vet av egen erfarenhet att det tar en hel del självövervinning att söka hjälp hos läkare för sitt PE/PC. Att bli bemött med en dunk på axeln, och ”det där finns inget att göra något åt, det får du lära dig leva med” är något som du inte behöver acceptera som slutet på vägen om hoppet att bli av med ditt PE/PC. 

Glöm inte, anledningen att du gick till husläkaren/allmänläkaren var inte för att få en bedömning, utan bara att få en remiss till en thoraxkirurg som ska göra en bedömning! I många landsting kan du skriva en egenremiss. 

Ibland kan det underlätta att printa ut lite material från nätet om NUSS-metoden (som tex. här från ett universitetssjukhus i Tyskland).
Jag har under länkar listat dom thoraxkirurgerna som opererar i Sverige, den som är närmast där du bor bör du nämna för din husläkare, så han/hon vet vart remissen skall gå (eller skriv en egenremiss). Detta är naturligvis något dom kan ta reda på, men om du vet vart du vill, går vägen dit rakare, utan jobbiga avstickare…
 
May the force be with you…
6 thoughts on “läkarens blinda fläck

  1. Hej!
    Vilken bra blogg du gör! Den behövs verkligen!
    Jag fick som tolvåring beskedet att det skulle växa bort…
    Nu fick jag för några veckor sedan veta att jag någon gång kommer behöva opereras.
    Jag har hört att man måste vänta med operation tills man växt färdigt, vet du något om det?

    • Den absolut bästa åldern att operera trattbröst med nussmetoden är i 12-16 årsåldern. Då är det lättast att forma revbenen, och man har i princip växt färdigt. Om man tar ut skenan/-orna innan patinenten växt färdigt, kan trattbröstet komma tillbaka, därför är det bra att vänta tills man är 12 år eller ett par år till. Skulle man fortfarande växa kan det vara bra att låta skenan vara inne ett år längre.
      Hur gammal är du idag?

      • Jag fyller fjorton år om en vecka. Jag har växt väldigt snabbt och är nu nästan en meter och nittio centimeter lång, spelar det någon roll?

      • Eftersom du växt så mycket var det nog bra att en operation inte gjordes innan du sköt iväg i höjd… men jag förmodar att du inte kommer växa 30 cm till… skenan ska ju sitta inne i minst tre år, alltså kommer du under den tiden vara helt färdigväxt, så att göra en operation i dagsläget skulle nog inte vara något problem. Svenska läkare opererar ju gärna förrän från 15-16 års ålder, av vilken anledning vet jag inte. Ta kontakt med din läkare igen som undersökt dig tidigare och fråga hur ni kan gå vidare. Är du i Sverige ibland?

  2. Ganska sällan, jag bor utomlands. I sommar ska jag hem till Sverige men bara stanna i två veckor…
    Tack för hjälpen, jag och mina föräldrar hade fattat det som att vi var tvungna att vänta tills jag var 18 år eller äldre…

    • om jag vore du hade jag tagit kontakt med läkare redan nu per telefon eller mail, så du kan få en tid då du är i Sverige. Kolla in rubriken ”länkar”, där finns läkare som opererar trattbröst listade. Kanske kan din läkare som redan kollat på dig hjälpa dig..?
      Ibland kan det vara lite trögt att få hjälp, man får ligga på en del själv för att något ska hända, ge inte upp!

Kommentera

