upp ur sängen

Jaha, nu ligger du där, trycket är tungt över bröstkorgen… men utan PE/PC! Efter en två dagar efter en nuss-operation bör du upp och röra på dig för att ”få igång” kroppen. Läkaren/sköterskan säger till när det är dags för dig. Kroppen läker bättre då, du behöver röra på dig och andas för att ev. vätska i lungorna ska försvinna. Även tarmarna behöver att du rör dig, speciellt eftersom du äter morfintabletter som slappar av tarmrörelserna, vilket ju bekant leder till förstoppning. Och förmodligen vill du snart bli av med urinkatetern. Men hur kommer du upp ur sängen?

På sjukhuset visade sjukgymnasten ett sätt där man håller om det ena knät (benet är vinklat), och med det andra benet svänger du upp dig. Först är benet sträckt uppåt, sen ”kastar” du iväg det framåt/ neråt och med svunget ska du då komma upp…. jag kände redan i icke opererat tillstånd att det där kommer aldrig att funka för mig…. för många hastiga rörelser…

Själv hade jag ena benet vinklat mot min överkropp, händerna om knät, och med det andra benet hakade jag fast foten i sänggaveln, och drog mig upp utan problem. Viktigt är att hålla ryggen och bröstkorgen helt rak!

När du väl sitter upp, måste du försöka ta dig till kanten av sängen. ”Gå” försiktigt med rumpan, lägg ett ben utanför sängkanten och snurra dig i rätt position. Det är väldigt viktigt att du inte vrider överkroppen, eller stödjer dig på dina armar!!! Det enda du vrider på är hela din kropp samtidigt, du snurrar runt 90° med hjälp av benets kraft.

På samma sätt lägger du dig ner, haka fast foten, håll om det andra knät, håll ryggen helt rak, och hissa ner dig själv… phu.

Om du inte har en sänggavel hemma, kan du ta ett band och spänna fast vid fotändan, hela vägen runt madrassen/sängen, ett sånt man använder för att spänna fast saker på släpvagnar t.ex. Själv klämde jag dit en stol mellan sängen och väggen, passade precis och jag kunde använda stolens gavel för att hålla emot min tyngd med foten. Förbered gärna sånt innan operationen så du slipper meka med det när du kommer hem från sjukhuset.

 

Kommentera

