homeopati

I Tyskland där jag ju bor, är det betydligt vanligare att behandlas med homeopatiska medel, även ”vanliga” läkare här ser det som en del i sin behandling av en patient. I Sverige ses alternativ medicin fortfarande med misstro, men en liten förändring verkar breda ut sig. Inte så konstigt, när den ”vanliga” medicinen ofta inte gör patienten speciellt frisk och lämnar diverse biverkningar (för dom som upprör sig över mina utlåtanden här, se min disclaimer).

Själv har jag egentligen bra erfarenheter av homeopatin, tyvärr har dom homeopaterna jag haft kanske inte riktigt fattat helheten. Enligt min mening, för att kunna bli frisk från någonting, måste man ge kroppen bästa möjliga förutsättningar för att över huvud taget nå det resultat man vill ha. Exempel: Om du äter mat som gör att det påverkar din hud (akne), kvittar det om det homeopatiska medlet skickar dom rätta signalerna att den ska jobba med huden. Medlet jobbar med något som bara belastas vidare, alltså kommer man inte speciellt långt i en sådan behandling. Nu tänker du kanske att det är ju förmodligen hormonerna som skapar akne… det du äter styr hormonerna. Allt bygger på det du äter, sen är det naturligtvis också viktigt att du sover hyfsat och att du rör på dig. Det har tagit många år för mig att komma fram till detta, och det är för mig en total revolution. Jag hoppas den når andra också.

Tillbaka till homeopatin. Jag blev påmind om mitt lilla lager av homeopatiska medel av hejarn på forumet, han länkade till apotekets sida om krämer vid div. värk, där en av ingredienserna var arnica. Jag hade arnica C200, som används vid en mer djupgående terapi av kroppslig trauma, som  tex. operationer, olika våldsinverkan på kroppen, muskelvärk osv. C200 tas bara en gång, eller ibland upprepas intaget, två kulor/gång. Vid en operation rekommenderas 5 kulor dan innan ingreppet, 5 kulor efter operationen, något som jag kommer testa vid uttaget av skenorna…

Jag köpte även arnica D6 för att jobba på dom mer kortsiktiga ”smärtorna”. Kan inte riktigt kalla det jag känner för smärtor, det är mer obekvämt, stelt och ömt. Ibland svider det, ibland blir jag galen på att skenan känns under ena bröstet, framförallt innan mens.

Resultat? Innan jag tog arnica C200 hade jag haft en längre period som kändes ganska irriterande, jag kände ofta av skenorna och det var ganska jobbigt då och då. På mornarna var jag väldigt stel och det kunde göra ont. Morgonen efter två kulor C200 var jag relativt mjuk i kroppen, kände inte av någon stelhet eller obehag. Efter nån vecka tog jag en ”påminnelsekur”, två kulor. Kändes väldigt bra, det var ett klart framsteg. Nu har jag börjat ta D6 5 kulor/dag, vilket känns bra hittills, det funkade i alla fall efter min svullnad som uppstod förra veckan, den gick ner snabbt efter första intaget. Ska bli intressant att se hur det förhåller sig framöver, om den positiva effekten är stabil eller ej.

Den här homeopatiska behandlingen utför jag på eget bevåg, jag följer anvisningar som rekommenderas i största allmänhet, och som jag upplevt från tidigare behandlingar.

En annan iaktagelse jag gjort efter det att jag börjat med arnica är att huden som är döv/halvdöv där silikonet satt börjar sticka eller pirra mer och mer. Det började tror jag i december (-11), men då var det bara sporadiskt. Nu känns det mer regelbundet. Jag tar det som ett gott tecken, kanske nervtrådarna håller på att vakna till liv?!

Sammanfattning Arnika vid homeopatisk behandling:

  • Arnika C200 tas som en engångskur, 2-5 kulor, eventuell upprepning en tid efter. Den jobbar djupgående. Eller innan och efter operation, 5 kulor/gång.
  • Arnika D6 tas 1-3 gånger/dag vid mer akut smärta, 5 kulor/gång.

Du bör inte äta/dricka något en halvtimme innan och efter intag. Låt kulorna smälta på tungan, svälj dom inte. Vid en homeopatisk behandling sägs vissa ämnen påverka kroppen så att medlet inte kan verka. Undvik kaffe, svart te, mynta/menthol och kamfer (sistnämnda bör ju inte vara så svårt ;)). Tandkräm anpassat för homeopati bör finnas på apoteket. Om en försämring av symtomen inträffar, sluta behandlingen.

Homeopatiska behandlingar kan utföras själv, men jag rekommenderar egentligen att man uppsöker en erfaren homeopat. Kroppen är komplex, och detta är bara ett exempel på hur en behandling kan se ut. Följes bara på eget bevåg, jag avsäger mig ansvaret över behandlingsresultat.

Wikipedia om Homeopati

Kommentera

