tack alla läsare!

Blev glad över att se statestiken på min blogg idag… jag har i snitt 1.400 ”views” i månaden, sedan operationen i mars -11! Det pendlar mellan 1.100 och 1.700, vilket ju är ganska stadigt. Sammanlagt 30.000 besökare kommer bloggen uppnå runt nyår, hurra! För att vara ett så extremt begränsat tema på ett språk som inte pratas av så värst många, känns det helt otroligt roligt att ni ändå hittar hit! ❤

Jag fick reda på att det fanns en operation som kunde upphäva trattbröst på nätet, plötsligt fanns det andra med trattbröst som skrev om sina erfarenheter… här hittade jag även en hel del medicinska artiklar. Kände att det var viktigt att också bidra med information och kanske hjälp att komma vidare och visa möjligheterna att få sitt trattbröst eller kölbröst behandlat, eftersom jag vet hur svårt läkare har att ställa diagnosen 😦 Det är ett sorgligt kapitel, men vi kan ju bara hoppas att dom är uppkopplade ibland och kommer ikapp snart 🙂

De flesta läsare kommer från Sverige så klart, men även en hel del från Tyskland (5-10%). Jag kan se vad folk har angett i sökmaskinerna, och i princip alla sökningar har ord som trattbröst, insjunken bröstkorg eller kölbröst, orden skiljer sig sällan från bloggens tema.

Jag har skapat en ny rubrik i menylisten ”snabbguide”, där jag med tiden kommer samla inlägg som innehåller bra info och där man mer överskådligt kan hitta det man letar efter, så slipper man plöja igenom en del inlägg som kanske inte är akut viktiga… 😉

9 thoughts on “tack alla läsare!

  1. Du är en riktig ängel som skriver så mycket info och hjälper folk med en sån här sak, jag har själv varit hur rädd som helst under tiden sedan jag opererades 1 november 2011 och mesta credden går till dig för att du lugnat mina panikattacker och lyssnat, läst journal samt bara svarat på mail. Du är en gudagåva inom åtminstone PE och PC världen. =)

  2. Hej! Jag gjorde min operation 2 dagar innan du skrev. Nu efter operationen har jag varit rädd för att gropen ska komma tillbaka, det känns som det, på nått sätt men ändå inte.Jag antar att jag är så van vid att se den. Kan det ske eller inte? Tack på förhand!

    • Hej!

      Man brukar gå runt o vara nojjig över allt möjligt i början, att gropen ska sjunka in, skenan ska flytta sig eller nåt annat…. jag tror det beror på att man har svårt att fatta att man faktiskt för alltid är av med gropen, att man inte riktigt kan tro att det är sant! 🙂
      Läkaren bör vänta tre år innan han/hon tar ut skenan, om du är väldigt ung och fortfarande inte slutat växa bör dom vänta lite till, kanske fyra år. Då har bröstkorgen stabiliserat sig och kan inte sjunka in igen. Därför är det bättre att operera när man är i tonåren istället för när man är barn, växer man när skenan är uttagen kan kroppen på nytt bilda ett trattbröst.
      När skenan kommer ut kommer inte gropen tillbaka som sagt, men eftersom en överkorrektur oftast görs, kommer bröstbenet sjunka ner några millimeter förmodligen, men inte så man tänker på det. Skenan ligger ju och pressar upp bröstbenet och tar plats. Se gärna när dr. Nuss förklarar proceduren, så förstår du nog bättre vad jag menar: http://www.youtube.com/watch?v=iEEpLsNg3Ls

  3. Hej!
    Jag ser med stor glädje någon som vågar vara öppen skriva om sitt trattbröst och jag önskar att det funnits någon liknande när jag hade mina värsta år. Jag har själv genomgått ett flertal operationer för att kosmetiskt fixa till mitt trattbröst, spackla över så att säga. Jag vet att din blogg är välläst och många med liknande problem hittar hit så jag vill gärna dela min historia om den svenska sjukvården, ge dig bilder på en riktigt misslyckad operation med silikoninlägg. Även om jag inte hade chansen att bli varnad innan så kanske jag kan hjälpa någon annan ung tjej eller kille. Är du intresserad kan du väl ta kontakt med mig?
    Mvh LMJ

Kommentera

