bästa åldern för operation

Den bästa åldern för operation är enligt prof. Pilegaard och dr. Lützenberg (för att nämna ett par prominenta källor) mellan 12 och 16 års ålder. Bröstkorgen är fortfarande väldigt mjuk och därmed lätt formbar och samtidigt är patienten nästan färdigvuxen.
Om man opererar barn som är yngre, finns en risk att tratt-/kölbröstet kommer tillbaka eftersom bråsken fortfarande växer.

Ibland kan det vara bra att låta skenan vara inne en tid längre än dom rekommenderade tre åren om patienten är ung, just för att undvika en recession.

Bara för att det är bäst att opereras när man är i yngre tonåren betyder inte att en operation senare inte är möjlig… det finns fall där t.o.m. en 70-åring opererats, även om jag inte skulle rekommendera att vänta så länge… Många som opereras idag är ”äldre”, dvs. 25-45 år. Återhämtningen tar lite längre tid och resultaten kan vara svårare att få till perfekt eftersom revben och bråsk är hårdare och mindre formbara.

Som barn till nedre tonåren kan man använda sugklocka vid trattbröst eller en speciell korsett vid kölbröst som manuellt kan korrigera bröstkorgen. Självklart kan man även använda sugklocka och korsett senare i livet, men det är lättare och ger snabbare resultat ju yngre man är… läs mer under inlägget ”sugklocka (Klobe)” klicka på texten!

6 thoughts on “bästa åldern för operation

  1. Hej

    Jag har en fråga. Jag har en mild form av Pectus excavatum ända sedan jag kan minnas (började märka det under 2000 när jag var 6 år på simlektionerna) och har blivit satt på en väntelista efter att ha talat med min läkare under ett kort besök. Det påverkar inte min fysiska hälsa på något sätt, bara min psykiska. Det stör mig utseendemässigt alltså vilket dom operar för också (nuss metoden tror jag) vilket var en lättnad. Vad jag ville fråga är att under mitt besök berättade han att mitt bröst kan ”buka ut” efter operationen och läkningen är klar. Nyckelordet är kanske. Är detta vanligt / möjligt? Hur kommer det att se ut? Han kunde inte visa några bilder av någon anledning. Han försökte understryka att det kan inte aldrig vara ”perfekt” och att jag kankse inte tycker det kommer att se fint ut. Vad han menade med det var tror jag att alla personer har något dom har låg självkänsla över and det kan vara något i mitt huvud som som är felet (hur jag ser mig själv osv) som kanske inte går bort när operationen är klar. Snälla hjälp. Kan ge mer information om det behövs.

    • Hej Viktor!

      Först o främst är det svårt för mig att avgöra vilka möjligheter din bröstkorg har när jag inte sett en bild iaf. Beroende på utgångsläget kan resultatet blir väldigt bra eller inte helt perfekt (kanske 85%). Men jag blir ändå lite misstänksam när din läkare svartmålar läget, eftersom du själv skriver att du har en mild form. Maila gärna en bild annajohansson@gmx.de.

      Vad en del inte fattar är att självkänslan är i botten för att man går runt med en grop i bröstkorgen… efter en operation försvinner gropen (kanske inte perfekt) och FÖRUTSÄTTNINGEN att få en bra och positiv självkänsla är plötsligt där (i den kroppsfixerade värld vi lever i). Många unga upplever ett totalt lyft i sin självbild, just också eftersom man lidit så länge och äntligen är ”fri”. Men det som gör mig lite osäker är… har den här kirurgen lyckats någongång..?!

      Ang. att bröstet kan bukta ut… även där är jag osäker på vad han menar, men jag förmodar eg. att utbuktningen kan bero på att skenan inte böjs korrekt. Lite överdrivet böjs skenan som ett C, men mitten av skenan dippar ner svagt, som i 3, men inte så extremt naturligtvis. Denna extra kurva, eller böjning är till för att bröstbenet ska ha plats och just för att bröstbenet inte lyfter för mycket (skenan löper under bröstbenet och sedan över revbenen). För lyfts bröstbenet för mycket, så uppstår en utbuktning. Om du kollar in röntgenbilden i länken nedan, så ser du att man pga vinkeln ovanifrån kan se den nedre skenans böjning https://pectusexcavatumbloglog.wordpress.com/2011/10/04/7-manader-post-op/

      Maila mig gärna.

  2. Hej Anna, jag är 15 år och undrar om man kan se resultat utav en såndär sugklocka och hur man får tag i en. Jag vill inte operera med tanke på att jag spelar hockey och har talang och vill fortsätta och satsa på det, tar jag paus från det kommer jag hamna för mycket efter. Och mitt pe stör mig så sjukt mycket jag vill kunna bära de kläder jag vill men då syns mitt pe, och kunna gå på stranden utan tröja 😦

    • hej LInus, jag har mailat dig redan, men för allmänheten skriver jag några rader…. En sugklocka bör provas ut av läkare, den finns i olika storlekar. Jag försöker i nuläget få reda på om det finns läkare i Sverige som gör detta, har mailat herr Klobe som uppfunnit sugklockan… han känner till vilka kliniker som har den. I Tyskland finns en del läkare som kan pröva ut den, men det hade ju varit smidigt om man kunde göra det i Sverige. Sugklockan är inte helt billig, den kostar 600-700 € (uppgifter jag hittat på det tyska forumet). Frågan är om sjukvården tar över kostnaden eller inte. Ska försöka ta reda på så mycket som möjligt, återkommer med ett inlägg.
      uppdatering: alla läkare i Sverige kan genomföra undersökningen som godkänner köp av sugklockan, läs mera under rubriken ”sugklocka (Klobe)”

  3. Hej! Jag är en frisk och vältränad grabb på 17 år. På senaste tiden har mitt trattbröst börjat synas mer och mer med tanke på att jag har vuxit så mycket. Detta stör mig oerhört mycket för jag får hela tiden så onödiga kommentarer om mitt trattbröst och jag känner att jag inte vill va den personen som alla glor på nu på beachen i sommar för att jag har en buckla in i bröstkorgen.

    Jag läste lite om det här med sugklocka. Vad exakt är det för något? Och kommer man bli liggandes länge? Jag tränar minst 5 gånger i veckan och vill inte vara borta länge från min älskade sport innebandy. Skulle du rekommendera sugklocka och är detta ett effektivt sätt att bli av med sitt trattbröst?
    Med vänlig hälsning, Simon

    • Hej Simon,

      en sugklocka används varje dag, i början i en timme högst för att sedan stegra användningen till flera timmar per dag, bra är om man kan fördela användandet till två tillfällen, kanske någon timme på morgonen medans du äter frukost o fixar, och sen när du kommer hem på kvällen. Du blir alltså inte liggandes…

      Se bild här

      Det finns nackdelar, huden kan få blåsor i början/bli röd eftersom den påfrestas, men det går över. Använd den då under kortare perioder istället, och stegra. Fördelen är att gropen stannar uppe längre perioder när du använt sugklockan ett tag, så du kan gå o simma utan pe 😉

      Läs gärna igenom allt material, även dom länkarna som finns i texten, där står egentligen allt man behöver veta (klicka på text). En del på det tyska forumet använder sugklockan med väldigt bra resultat, nyckeln är envist användande och självklart hjälper det till att du fortfarande är ung. Jag önskar att detta sprider sig bland läkare, för det är en genial uppfinnig, där framförallt barn kan behandlas tidigt och slippa gå igenom den jobbiga tiden man har med trattbröst.

      Om du läser igenom materialet, så finns det en länk till ett dokument som heter ”anmälan om köp”
      Skriv ut det, ta med det till din ortoped eller allmänläkare som genomför i bloggen beskriven undersökning som behövs för godkännandet av försäljning av sugklockan. Det vore bra om du printade ut lite av dom länkarna till din läkare, så du har något att visa upp, vissa vet ju inte ens vad ett trattbröst är… eller tror att det växer bort, vilket du liksom många andra får erfara motsatsen av…

      Lycka till, berätta gärna hur det går, eller om du har frågor som inte besvaras i bloggen, hör av dig igen!
      /anna.

Kommentera

