undre skenan tas ut, muskel flyttas…

När jag träffade dr. Lützenberg nångång i slutet av april, bestämde vi att den undre skenan ska ut först eftersom en lätt överkorrektur uppstått med tiden på den vänstra sidan. Förhoppningsvis kommer då bröstben och några revben kunna lägga sig lite. Samtidigt menade dr. Lützenberg att han ville göra en slags bröstrekonstruktion av det högra bröstet. Jag har ju hela tiden trott att det är förskjutet pga silikonet, och det stämmer kanske till viss del. Men efter jag befattat mig med tanken på rekonstruktion, har jag förstått att muskelfästet sitter helt fel pga den tidigare gropen. Muskelns fäste valde att placera sig i botten av den asymmetriska gropen där den kunde jobba som effektivast. Hela muskeln börjar först längre ut åt sidan.

I maj gjorde jag en MRT röntgen på Charité för att dr. Lützenberg skulle kunna avgöra hur läget var. Kommer uppdatera här med bilder därifrån och en beskrivning av muskelläget…

Eftersom dr. Lützenberg slutade på Charité i Berlin i slutet av juni och flyttade till Universitätsklinikum Magdeburg istället, så åkte jag dit i början av juli för att även träffa professor Infanger, en fantastiks plastikkirurg som jobbat med dr. L tidigare i Berlin, men som nu leder kliniken för plastik, hand och estetisk kirurgi. Jag försökte förklara varför jag inte vill ha silikon (…) och föreslog att det nog är en större utmaning att rekonstruera mig utan 😉

Efter lite övervägning om det bästa alternativet, kom dr. Lützenberg fram till att det helt enkelt var bäst att flytta hela den högra muskeln, inklusive bröstet då, det hänger ju med på nåt sätt…. om två månader är det meningen att egenfett ska sprutas in, från magen direkt till bröstet. Detta kommer ske under lokalbedövning. Efter detta samtal kände jag en enorm lättnad, inget silikon, ingen lappteknik (= rekonstruktion med kroppsegen vävnad såsom muskler från rygg, innerlår eller magfett+lite muskelvävnad).

Så nu sitter jag här… imorn är det dags!

Idag tog jag tåget till Magdeburg tidigt, inskrivning kl. 10. Den vanliga rundan, inskrivning i ingångs”hallen” (man tar en nummerlapp och väntar på sin tur). Sen upp till avdelningen…(avd. 6, fjärde våningen) där träffade jag på en kille från Sverige som jag varit i kontakt med lite och som opererades förra veckan av dr. Lützenberg, väldigt pigg och extremt ivrig att få bli utskriven. Han är nog redan hemma nu… sen blodprov, fotografering, samtal med avdelningsläkare, narkosläkare, ekg och lungfunktionstest. Han menade att jag bara hade 70% lungkapacitet, känner själv hur skenorna är i vägen för riktigt kraftiga andetag. Alltså fullt program. Sen kom dr. Lützenberg förbi, han känns betydligt mer som sitt gamla jag igen, den senaste tiden på Charité gick nog hårt på honom, operationer från morgon till sen eftermiddag, varje dag. 

När vi var klara gick jag iväg på stan… åt sushi (inte den bästa, men fyllde sin funktion). Gick runt i dom gamla delarna av Magdeburg, dom har en väldigt gammal gotisk katedral eller dom, som liknar Notre Dame i Paris. Otroligt vacker byggnad, ett måste om ni kommer hit. Ligger inte långt ifrån centralstationen. Sen tillbaka till ”hotellet”, eller mitt rum på sjukhuset. Ja, det är mitt och bara mitt 🙂 Dom har lagt mig i ett eget rum, egen toa med dusch, megaterass, eller rättare sagt ett tak man kan kliva ut på och sitta i solnedgången… förmodar att det blir lite mer problematiskt som nyopererad, men vi får väl se… 

Imorn är jag tyvärr den sista i raden av patienter, så jag förmodar att jag kommer svälta fram till minst tre på eftermiddagen innan jag står på tur. Han ska nussa en 50årig man, ta ut skenor på två, sen ska en mindre plastikoperation äga rum… i vilken turordning allt sker kommer jag inte ihåg, bara att jag var sist… som han sa för att han vill ha alla avklarade och koncentrera sig på mig utan tidspress. Undrar vad han säger till dom andra… men jag förstår logiken, är lite orolig hur det ska gå med maten bara, eller ingen mat eller vätska rättare sagt.

Ska klämma i mig något nu innan jag måste fasta (frukt, det lämnar magen snabbast, för nu, 21.00 är det egentligen för sent att äta, om man nu ska opereras på morgonen…).

Duscha också, i mitt egna badrum 🙂

Kommentera

