slutet närmar sig – uttag

På operationsdagen fick jag komma in först. Det vanliga, jag gick upp tidigare för att ta en sista dusch, skrubba bort bakterier som kanske samlats under natten… sen kom systern och gav mig det lugnande pillret, och så kördes jag ner till operationssalen, där pulsklämma, ett par kanyler och narkosen las. När jag vaknade mådde jag väldigt bra, inte alls illamående och riktigt pigg, under omständigheterna.

Ganska snart efter uppvaknandet såg jag påsen med skenorna…! Planerat var att ta ut en skena, men han beslutade sig för att ta båda i alla fall. Två och ett halvt år precis har dom varit inne (minus några få dar), och eftersom mitt bröstben knipsades från brocket/revbenen, så blir bröstkorgen mer oflexibel och formas inte vidare något speciellt… enligt dr. Lützenberg. Han har ju sagt tidigare att han löst brosk och bröstben på ”ett par ställen”… förmodligen för att inte göra mig orolig. Eller så har jag missuppfattat honom. Känns också mycket bättre att inte veta i detta fallet, annars hade jag gått runt och varit nervös över att få en instabil bröstkorg.

Jag har fortfarande inte riktigt fattat att skenorna är ute och att det är över (i princip, kanske en fettransplantation blir av i höst för att fylla upp det ena bröstet).

Operationen tog fyra timmar. Inte bara skenorna kom ut, det tror jag bara tar 20 minuter. Hela högra pectusmuskeln flyttades, neråt och mot mitten. För att jämna ut en höjdskillnad i brösten, flyttade han även upp det vänstra. Dessutom slipade han ner lite brosk på vänster sida som stack upp. 

Har bara sett bilder på resultatet och det ser bra ut. Är fortfarande väldigt svullen…

Kommentera

