5-års jubileum

Oj vad tiden går fort… för exakt fem år sedan vaknade jag upp ifrån operationen, som ju gjordes dagen innan. Jag låg ju nedsövd extra länge (konstgjord koma i 21 timmar efter avslutad operation) för att kunna ligga helt stilla. Dr. Lützenberg hade behövt knipsa brosk eftersom min bröstkorg var så stel, så extremt djup och samtidigt asymmetrisk. Det var några riktigt tuffa dagar, veckor och jobbiga månader som följde, men det var det värt 🙂

Tyvärr ligger forumet nere igen, det har hänt då och då, men kommer alltid tillbaka igen. Mina mailadresser har inte fungerat (pga att dom är tyska..?) för att anmäla problemet, den som vill kan gärna göra detta och ligga på lite. ”Yber” moderatorn på forumet har anmält problemet, men hittills har ingenting hänt. Väldigt frustrerande, eftersom många delat med sig av sina erfarenheter som kan hjälpa andra vidare.

 

17 thoughts on “5-års jubileum

  1. Ja tiden går fort! Det är nu ett år sedan jag fick mina skenor bortopererade. Nästan så man saknar att inte ha någon operation att se fram emot. När man kämpat så länge med att få PE-operationen godkänd av myndigheter och sedan tre år med skenorna i så är det en känsla av lite tomhet att ha allt det där bakom sig.

    • Härligt att höra ifrån dig Peter, hoppas allt är bra med dig! Hos mig har det hänt en hel del sen sist… skriver ett litet mail i dagarna 🙂

  2. Jag såg på ett svar angående forumet till Yber att man måste betala en årsavgift för att det ska upp och snurra igen.

    • Ja, han mailade mig precis om detta! Det handlar om 300 kr som måste sättas in varje år. Ska skriva ett blogginlägg om detta. Tack Jessica för din uppmärksamhet!

  3. Hej! Jag opererades för 6 dagar sen och idag när jag bytte förband över ärren såg jag att dom, framför allt på ena bröstet – lagt ärret så mycket uppåt i bröstvecket så bröstet inte ens är runt längre. Det blev som bröstet är åtdraget och som en triangel nu. Jättefult verkligen..
    Tänkte höra om du var med om samma sak eller om du vet att det blir bättre senare?
    Jag måste göra lite silikon nu tyvärr, för att kunna visa mig för någon naken. Vet du om man kan göra det under de här 3 åren för jag klarar inte av att vänta 3år. För nu handlar det inte om att dom blev för små utan att dom ser rent ut sagt förjävliga ut. Gjorde mig riktigt deppig då jag var jättenöjd med dom innan..
    Tacksam för svar!
    /Caroline

    • Väldigt jobbigt att höra din historia. Som tröst kan det hända att bröstens form kommer tillbaka när allt har läkt. Tänk på att vävnaden är under läkning ett tag till, ge det lite tid. Detta har inte hänt mig, men en annan tjej som blev opererad i Sverige fick sina bröst förställda, ärret drog in brösten och det släppte inte. Klumpig kirurg. Var opererade du dig?
      Tänk också på att en trattbröstkorrektur ändrar formen på brösten, beroende på hur förutsättningarna är. Från att ha varit mer ihop sprids dom liksom ut åt sidan, vilket är helt normalt! Men vi som haft bröst som ”trillar ner” i gropen kan då tycka att det ser konstigt ut i början, medan andra tycker man ser helt normal ut. Det tar ett tag att vänja sig vid sin nya bröstkorg. Ge det lite tid, men prata med din kirurg om detta, samt ta egna bilder för att se hur läkningen framskrider. Be om journalen, och se till att ert samtal är dokumenterat!
      Skulle det visa sig att dina bröst förblir förställda, och detta beror på ärren, så bör landstinget betala en rekonstruktion. Detta sker förmodligen först när du tar ut skenan. En operation innan skenan är ute kan innebära en risk för infektion, så att du måste ta ut din skena i förtid, vilket ju är synd.

      • Tack för svar! Jag opererades av Oswaldo i Örebro. I övrigt tyckte jag han var väldigt bra. Har kunnat känna efter mer nu och jag känner att stången sitter under bröstet vid ärret där. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna ens få det att se bra ut med silikon för tillfället men nu är det så illa att min pojkvän inte ens får se mig utan bh.. Ja jag har tagit bilder och ska fortsätta med det längre fram. Absolut det ska jag göra!
        Hade ju varit jättebra om landstinget kunde stå för detta men att vänta 3 år kommer jag inte klara av. Ja infektion är ju inget man alls vill veta utav. Men vet inte hur jag ska kunna leva såhär i 3år. Var jättenöjd tills jag upptäckte det här. Får ringa imorgon och prata med dom!

      • Försök att slappna av ang. din pojkvän, dom är betydligt öppnare och mindre kritiska än vi själva är, tro mig. Ska han inte få titta på dig under hela tiden, eller hur tänker du lösa detta? Skjut inte honom ifrån dig är mitt tips, hur mycket han än älskar dig kommer han tröttna till slut. Lita på honom (visa att du ger ett förtroende). Bröstens form är viktiga, men inte allt. Skulle det visa sig att han inte pallar med en asymmetrie ett tag, är han inte värd att satsas på hursomhelst.
        Be din läkare förklara om det finns något att göra för att ev. mjuka upp ärrvävnad (obs, detta får absolut inte experimenteras med själv, läkaren vet när du är läkt och då kan man börja med att mjuka upp ev. hopklistrad vävnad. Fråga om en ärrbehandling.). Förvisso har detta hänt och kirurgen har uppenbarligen gjort ett misstag, men ofta finns det duktiga plastikkirurger som kan fixa till brösten, om det nu skulle visa sig att det är permanent. Mitt ena ärr ligger någon cm under bröstet istället för i vecket, men det är för att bröstet är större nu än det var tidigare. Detta skedde efter skenorna var uttagna och vi la in silikon. Det skulle se konstigt ut om kirurgen hade placerat silikonet i vecket, bröstet skulle rent optiskt sitta för högt. Även om ärret är undertill, är det följsamt.

  4. Hej Anna! Undrar bara lite hur det går med forumet? Tycker det är synd att det lagts ner. Kan jag vara behjälplig på något sätt? Jag har haft så stor nytta av det och skulle gärna vilja dela med mig av mina upplevelser. Jag opererades av Dr L i juni och mår jättebra!

  5. Hej! Vad roligt att du mår bra och verkar nöjd! Jag försökte kontakta forumet, men kom liksom inte fram, mina tyska emailadresser verkade inte accepteras av mottagaren. Så jag bad ”Yber” som är forumsadministratör ta tag i det. Han fick reda på att 300 SEK måste betalas per år för att hålla igång det. I och med att varken han eller jag sedan länge är i behov av forumet så var väl ingen av oss så triggade att betala. Jag tycker det är synd att forumet ligger nere, det fanns väldigt mycket bra information där, men jag bestämde mig för att försöka strukturera upp den här bloggen istället (TID fattas just nu, men en vacker dag..). Om du vill kan du kontakta forumsadministratören och betala… eller så får du gärna skriva ett gästinlägg här på min blogg, med din kontaktadress om du vill ha möjlighet att svara på frågor (skapa en särskild emailadress för detta ändamål isf.) 😀

  6. Hej igen! Såg ditt svar nu (samma Caroline som i tidigare kommentarer).
    Min pojkvän accepterar mig såklart som jag ser ut nu, men vår historia är rätt dålig och jag vet att han också gärna föredrar att jag gör något åt dom. Dock gör jag det inte alls för hans skull, utan för min egen. Jag har pratat med Oswaldo om möjligheterna över telefon och han sa att det är möjligt och vi ska kolla på detta på mitt återbesök. Dock såg jag på röntgen som jag gjorde för någon vecka sen att skenan och stabilisatorerna sitter mitt under brösten, så just nu är jag jättenervös att dom flyttat sig dit utav misstag så detta inte ska vara möjligt längre.. Det buktar även ut nu vilket Oswaldo sa att det inte ska göra. Och så har jag även åkt på någon hosta som känns riktigt skum. Jag kan knappt prata/andas djupt utan att jag brister ut i hosta. Det är ingen slemhosta utan något annat, och det gör ont när jag hostar både på höger & vänster sida på exakt samma ställe bak i ryggen (misstänker att det är lungorna det gör ont i). Jag misstänker någon luftsäcksinfektion. Så just nu känns det rätt tufft faktiskt. Har ringt i en vecka nu utan att bli tillbaka ringd. Men ringde idag och bad någon annan läkare ringa upp mig imorgon istället för jag är ganska orolig. Skriver till dig nu och ser om jag hinner få något svar ifrån dig sålänge.
    Finns ju inte riktigt någon annan jag kan prata med om detta som kan någonting. 🙂
    Ha det gott!

    • Glömde tillägga att det känns som ett ”hårt tryck” när jag sätter mig upp efter jag legat ner. Det blir ett tryck som får mig att börja hosta, vilket jag knappt kan då det gör så ont i ryggen/lungorna då. Har även fått ondare på sidorna av bröstkorgen än tidigare. Känns som jag tar steg tillbaka nu istället för frammåt.. 😦

      • Dom bör göra en röntgen på dig för att utesluta vätskebildning eller inflammation. Smärtorna kan ju också bero på hostan. Om skenan flyttat på sig borde dr. Oswaldo ha noterat detta. Men du kan ju själv jämföra om du har dina röntgenbilder parat. Oftast är det bara noja.
        Om dom inte ringer upp igen, ring igen och igen. Du måste få detta utrett, eftersom du har skenan i, mer står på spel än bara en vanlig förkylning. Klargör detta (gå dit direkt om du inte får svar).

    • Dr. Oswaldo får titta på dig, det är ju bra att han är öppen för att hitta en lösning. Men först är det viktigt att du blir frisk. Kan du inte bara gå till läkaren och få dig undersökt..? Har inte bott i Sverige på så många år, vet att det är problematiskt att få vård där. Här går man bara till sin läkare, och väntar på sin tur. Om man ringer, svarar sköterskan..:) Det du kan göra tills du får en diagnos är att dricka mycket (icke kolsyrat vatten och teer), inte äta socker eller enkla kolhydrater (göder infektioner och bakterier), dricka ingefärste (färsk rot, strimlad med hett vatten), hett citronvatten och vila. Skulle du behöva ta en antibiotikakur (se till att få en riktig undersökning innan), ta då gärna en återuppbyggnadskur efteråt, alltså ät bakteriekulturer och gärna mycket färskt grönt/frukt. Absolut inget socker. Jag håller tummarna för att allt blir bra och att du blir frisk snabbt!

      • Hej igen! Dagen efter jag skrev till dig fick jag en jourtid på vårdcentralen här. Blev skickad till akuten och sedan inlagd på sjukhuset i 5 dagar. Du hade rätt i dina misstankar. Jag hade ca 2liter vätska i lungsäcken samt en infektion. Så fick fortsätta antibiotika kur efter hemgång. Var väldigt jobbigt att få sätta i drenaget och vara vaken. Men nästan värst att dra ut det. Men andningen blev bättre efteråt och jag får inte det där trycket längre. Så det känns bra! Har gått ner ca 6kg sen operationen för matlusten har varit 0. Har känt att något känts fel sen början av oktober.
        Nu är det bara jobbigt att undra över att bröstbenet sticker utåt istället. När jag ligger ner går det ut liksom. Men hoppas somsagt på att om man får brösten fixade att det inte ska synas så mycket. Sen har jag fått väldigt ont på sidorna av bröstkorgen. Samt att det kliar otroligt mycket mitt på bröstet, mellan brösten liksom. Känseln är nedsatt och det är ingen behaglig känsla att ta där. Går inte ”klia bort” det som kliar heller. Jag hoppas inte det blivit något allergi eftersom de både gör ont och kliar. Antagligen är det inget konstigt.

        Oswaldo har flyttat fram mitt återbesök till slutet av Januari tyvärr. Kan tillägga att han är väldigt svår att prata med då han knappt vill lyssna och säger ”aah.. ” konstant för att avbryta och prata själv. Han menar inget illa men han verkar väldigt stressad och man får inte riktigt sagt det man vill få fram.

        Tack för tipsen tidigare också! Även om jag såg dom aningen för sent 🙂

      • Illa, jag misstänkte nästan detta, och det är inte bra att ignoreras så där. Tur att det ordnade sig iaf.
        Vill du skicka bilder på hur du ser ut till min mailadress (annajohansson@gmx.de)? Isf, skicka bilder utan ditt ansikte 🙂 Det är svårt att avgöra över text om något går att göra bättre, om du får rätt vård eller om din läkare måste erbjuda dig någonting mer.

        Skriv upp stolpar på det du vill ha sagt till din läkare, ta med en kopia och tryck i handen på honom och säg att detta är vad du vill ha svar på. Det är annars lätt att bli bortkollrad. Kan verka drastiskt, men vad ska man göra med en vård som inte tar hand om en… ta plats, annars får du aldrig det du behöver eller vill ha.

        Känseln är borta, eller halvt borta på flera områden hos mig också, och på ett ställe kliar eller kittlar det också, så jag förstår vad du menar. Förhoppningsvis försvinner det på dig, eller förbättras. Tror inte att det är en allergi, men håll det under uppsikt, och kontakta läkare om området är rödaktigt eller varmt.
        Man kan ha ont i sidorna ett tag, vissa har ont under hela perioden med skenor, till och från… det är viktigt att ta hand om sig, stödja sitt immunförsvar.

        Jag tappade aptiten främst pga smärttabletterna, min tunga blev konstig av dom. Fick tillbaka matlusten så fort jag slutade med dom. Försök att äta, och välj näringsrikt istället för skräpmat, kroppen behöver mycket vitaminer och mineraler för att bygga upp sig. Ta hand om dig!

Kommentera

